PROFESOR  TUINETE FELIX

COLEGIUL TEHNIC TOMA N. SOCOLESCU

PLOIESTI

Poate fi matematica şi distractivă ? Orice domeniu , cât de riguros , are şi aspecte mai puţin formale – iar matematica nu este din fericire o excepţie .

Matematica este considerată în general , una din disciplinele dificile , un  ” instrument de tortură ” , în care problemele sunt asemenea unor obstacole în cursa elevilor în acest domeniu , fiind la îndemâna oricui .

Elevii privesc de multe ori cu teamă exerciţiile şi problemele . Punerea unor exerciţii şi probleme într-o formă distractivă , prezentarea lor într-o manieră nostimă , veselă îi va face pe elevi să abordeze matematica cu zâmbetul pe buze , fără crispare , ajutându-i astfel să asimileze numeroase noţiuni matematice şi să înlăture barierele care făceau din matematică o disciplină greu accesibilă .

Văzută astfel matematica devine o ” matematică distractivă ” , în care totul este o invitaţie la joc , distracţie , amuzament, învăţându-i pe elevi să caute mereu soluţii , să-ţi pună întrebări , să-şi imagineze căi diverse de rezolvare a exerciţiilor şi problemelor . Elevul devine interesat , iar activităţile de mare dificultate sunt efectuate fără trăirea subiectivă a efortului , ei angajându-se total in acţiune şi căpătând tot mai multă siguranţă şi tenacitate în răspunsuri .

Elevul, sătul de ora de MATEMATICĂ OBIŞNUITĂ, doreşte să iasă din tiparul ,, şablon ” al unei ore de matematică şi să înveţe ,, şi în alt fel ” matematica.

Orele de ,, MATEMATICĂ DISTRACTIVĂ ”  vor constitui o destindere psihică  şi mentală, stârnind totodată interesul şi curiozitatea de a afla cât mai multe lucruri.

Elementul de joc, care face ca matematica să fie recreativă, poate lua diverse forme: o enigmă, un truc, un paradox, o eroare logică sau pur şi simplu matematică, cu unele trăsături curioase sau amuzante.

Există multe asemănări între joc şi matematică.

Pentru că, oare ce altceva este un joc, decât o suită nedeterminată de probleme de rezolvat, în funcţie de condiţiile date?

Şi la urma urmelor ce altceva este matematica, decât o rezolvare de enigme? Şi ce altceva este ştiinţa, dacă nu un efort sistematic de a da răspunsuri la enigmele pe care ni le propune natura?

Misterioasă şi fermecătoare, satisfăcând nevoia universal umană de distracţie, matematica „distractivă” ţine de  frumosul pur, de cea mai profundă trăire omenească – misterul. Iar interesul multor minţi luminate ale lumii pentru jocul matematic nu este greu de înţeles, deoarece gândirea creatoare care se dăruieşte unor astfel de subiecte este de aceeaşi natură cu tipul de gândire care duce la descoperirea în ştiinţă.

Caracterul atractiv şi distractiv al materialelor prezentate are drept scop stimularea plăcerii şi a interesului elevilor pentru această ştiinţă strâns legată de viaţă – MATEMATICA.